Fastighetsboxar i Brf Uttern – driftsatta 27 okt 2025

Föreningens fastighetsboxar är nu installerade och även besiktigade av PostNord. Från och med den 27 oktober 2025 kommer all post att delas ut i dessa boxar.

  • För boende i flerfamiljshusen sker postutdelningen i fastighetsboxarna vid entréerna.
  • För boende i radhusen sker utdelningen till boxarna som sitter på respektive gårdshus.

Detta är en del av PostNords nationella förändring för effektivare och säkrare posthantering.

Sortering av post
Post sorteras i fastighetsboxarna enligt Lantmäteriets fyrsiffriga lägenhetsnummer (t.ex. 1103 för plan 1, dörr nummer 3 från vänster). Observera att detta inte är samma nummer som Brf Uttern använder internt.

Nycklar till postboxen
Varje lägenhet har fått tre nycklar till sitt postfack. Nycklarna tillhör lägenheten och alla tre nycklar ska lämnas kvar vid överlåtelse. Föreningen har inga extra nycklar.

Om alla nycklar saknas måste låset bytas, kontakta styrelsen som kan byta låset och nycklarna mot en kostnad.

Reklam
På insidan av postfacket finns en grön/röd markör för oadresserad reklam. Grön sida med “Reklam tack” eller röd sida med “Ej reklam”. Markeringen kan lätt ändras genom att vända på lappen med hjälp av tumgreppet på baksidan av lappen när luckan är öppen – exempelvis inför resor.

Tidningar
Dagstidningar kan fortfarande delas ut till dörren, då de ej omfattas av PostNords utdelning eller direktiv till andra postoperatörer.

Namn på postfacket
Det är endast namn på lägenhetsinnehavare samt folkbokförda på adressen som får stå på postfacket.

Det är inte tillåtet att sätta upp egna lappar eller tejpa på boxen, då det skadar boxarna och försämrar helhetsintrycket. Fastighetsboxarna är föreningens gemensamma egendom, och vi ska vårda dem så att de håller sig fina och fungerar väl under lång tid.

Fram till 1 dec uppdaterar styrelsen namn på postfacken vid behov (maila information@brf-uttern.se), kontakta därefter Nacka Drift om dina namnuppgifter är fel eller om du vill ha med andra namn på facket, som t.ex. inneboende eller eget företag.

Tillfälligt boende
Om någon bor i lägenheten tillfälligt eller inte är skriven på adressen ska posten adresseras med c/o hos den folkbokförda boende.

Påminnelse om korrekt folkbokföring och rätt lägenhetsnummer
Sedan 2018 är det straffbart att vara folkbokförd på fel adress. Du ska vara skriven där du huvudsakligen bor. Tänk på att ange rätt lägenhetsnummer vid ändring av folkbokföringen till Skatteverket.

Korrekt folkbokföring krävs för att säkerställa att

  • Viktig post ska komma fram till rätt person
  • ambulans och räddningstjänst ska hitta rätt utan dröjsmål vid utryckning
  • skatt betalas i rätt kommun, förhindra brott, bidrag blir rätt osv.

Särskilda behov av post vid dörren
I fall där samtliga personer i hushållet har varaktigt funktionshinder eller nedsatt rörlighet kan man ansöka om Särskild posttjänst, då delas posten ut till bostaden.

Ansökan görs via PostNord: kontakta kundtjänst på 0771–33 33 10

Med vänliga hälsningar,
Styrelsen
Brf Uttern

Lämna ett svar