Frågor och svar kring nytt bredbandsabonnemang

Frågor och svar kring nytt bredbandsabonnemang

Vad är det som är på gång och varför?
När Telia installerade fiber till lägenheterna för 5 år sedan var det med ett avtal där Telias ägandet av installationen avslutades efter 5 år. Så nu äger föreningen installationen. Det ger oss möjlighet att upphandla bredbandsanslutning för medlemmarna till ett väsentligt lägre pris än de individuella avtal som idag erbjuds av ComHem eller Telia. Kostnaden blir så pass låg att den kan rymmas inom nuvarande månadsavgift.

Vad händer med mitt ComHem-abonnemang?
Ingenting. Men du kommer att kunna avsluta bredbandsdelen om du vill.

Vad händer med mitt Telia-abonnemang?
Bredbandsdelen kommer att upphöra. Andra abonnemang du har hos Telia påverkas inte.

Vad kommer det att kosta mig?
Ingenting. Bredbandet kommer att vara inkluderat i den nuvarande månadsavgiften tills vidare.

Kommer månadsavgiften att påverkas?
Nej den blir oförändrad.

Hur snabbt blir det?
Minst symmetriskt 100 Mbit/s upp och ned.

Kan jag få högre hastighet?
Ja, de som har väldigt höga behov kan beställa högre hastigheter.

Ingår router?
Ja en router med WiFi ingår.

Hur kommer det nya bredbandet att anslutas?
Det blir via fiber-uttaget som Telia installerade för 5 år sedan. Vi har valt bort alternativet att ansluta via ComHems gamla kabel-TV-uttag. Föreningens centralt upphandlade bredband ska vara så framtidssäkert som möjligt. Fiberinstallationen är ny, modern, leverantörs-oberoende och utbyggbar.

Kan jag behålla min @comhem.se e-postaddress?
Ja om du behåller ditt ComHem-abonnemang. Kolla med deras kundtjänst vad som händer om du vill avsluta ditt bredbandsavtal.

Kan jag behålla min @telia.se e-postaddress?
Förmodligen, om du behåller t ex ditt Telia mobil-abonnemang. Kolla med deras kundtjänst.

Ingår IP-telefoni?
Ja det finns för er som så önskar. Trafikavgifter tillkommer.

Min lägenhet har inte fiber!
Det fåtal lägenheter som tidigare tackade nej till fiber kan anslutas.